ارتجال

ارتجال

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فیکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقینَ» (آیه 123، سوره توبه)«ای کسانی که ایمان آورده اید! با کافرانی که به شما نزدیکترند، پیکار کنید! (و دشمن دورتر، شما را از دشمنان نزدیک غافل نکند!) آن ها باید در شما شدّت و خشونت (و قدرت) احساس کنند و بدانید خداوند با پرهیزگاران است!»

لازمه حفظ دین، عدم غفلت از دشمن است؛ به طوری که توصیه قرآن به افراد با ایمان، پیکار با دشمنان نزدیک است. اهمیت این مسئله تا بدانجاست که مقام معظم رهبری فرمودند: "اگر چنانچه دشمنی به شما حمله کرد، شما بر اثر کمبود امکانات، کمبود سلاح و مهمّات، کمبود آمادگی، خسارت تحمل نکنید، که خسارت شما خسارت ملت است، خسارت شما خسارت اسلام است."1 بی گمان دشمن به دنبال یاس و ناامیدی از تهدیدات نظامی، تحریم های اقتصادی وفتنه های سیاسی، راهی جز بهره گیری از شبکه های ضد اجتماعی برای رسیدن به اهداف شوم خود، یعنی اقدامات تخریبی علیه دین، مذهب، قومیت، هویت، آداب و رسوم، نهاد خانواده و در نهایت، جامعه اسلامی- ایرانی ما نخواهد داشت! بنابراین پس از ناکامی دشمن از توسل به ابزارهای جنگی و فیزیکی در ایران طرح «هدف قرار دادن فرهنگ ایران» طراحی شد، که گام برداشتن شبکه های ضداجتماعی همچون واتس اپ، توئیتر، یوتیوپ، اینستاگرام، تلگرام به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی وعملیات روانی، افکار و اعتقادات نسل جوان ونوجوان ما را مورد تهاجم قرار داد! تهاجمی که دشمن با نفوذ شبکه های ضد اجتماعی، در تلفن های همراه تمامی افراد جامعه حضور پیدا می کند! و اطلاعات شخصی مردم را به تاراج می برد و امنیت کشور اسلامی را به خطر می اندازد. بنابراین باید در برابر این جاسوسی ها و نفوذ دشمن تدابیری جدی اندیشید و با قدرت و شدت برخورد کرد.

دشمن در برخورد با هدف مورد نظر با چهار شیوه ی تطمیع، تحقیر، تهدید و حذف برخورد می کند. البته استفاده از این عوامل و بهره بردن از این شگردها چیز تازه ای نیست! و در همه اعصار مورد استفاده بوده است. بدین معنا می توان مدعی شد همیشه «اصول ثابت» و «شیوه های اجرایی این اصول متغیر» است. معمولا همه سیاستمداران دنیا _به ویژه سیاستمدارانی که تهی از عنصر خداترسی وتقوی هستند_ از دیر باز تا کنون، از این عوامل استفاده کرده و می کنند! اما این بار این حربه های دشمن در فضای مجازی و به طور خاص شبکه های ضد اجتماعی و ضد تعاملی فضای مجازی خود را نشان داده اند. همیشه در متن جامعه افکار بیدار و هوشیاری زندگی می کنند که نفوذ پذیری در آنها امکان پذیر نیست. برخی از افراد جامعه معمولا از راه تطمیع و وعده ی پست و مقام و هدایا جذب جبهه باطل شده و در مقابل سلاح تطمیع زمین گیر می شوند. و این بار دشمن از طریق شبکه های ضد اجتماعی همچون تلگرام با قرار دادن جاذبه های سخت افزاری، تنوع در سبک ها و مدلها، استفاده از جاذبه های جنسی، تنوع در بازیها و برنامه ها کاربران را به طمع انداخته تا به آسانی بتوانند اهداف و برنامه های خود را به پیش ببرند.


یکی دیگر از حربه ها و ترفندهای دشمنان تحقیر است، که در همه ادوار تاریخی از آن استفاده می کردند. تحقیربرای تضعیف روحیه مقاومتی انجام میگیرد. که یکی از روش‌های آن استفاده از حربه‌ی تهمت، افترا و اتهام است، که اشخاص را از مسیر اصلی منحرف می سازند. در همه جای تاریخ وقتی مردان خدا در برابر طاغوتیان و زورمداران برمی‌خیزند و دشمن خود را در مقابل منطق و حماسه‌ی آن‌ها مستاصل می‌بیند به حربه‌ی تحقیر و اتهام روی می‌آورد. چنانچه در مطالعه‌ی تاریخ پیامبران نیز مشاهده می‌کنیم که فرعون وقتی با حرکت بیدارکننده و انقلابی حضرت موسی(ع) روبه‌رو می‌شود، خطاب به مردم آن زمان می‌گوید: "یرید أن یخرجکم من أرضکم: یعنی این آدم می‌خواهد شما را از سرزمینتان آواره کند (و آرامش و آسایش شما را از بین ببرد)3". یعنی فرعون شخصاً به میدان آمده و به تبلیغات علیه پیامبر خدا پرداخته است. هم‌چنین در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز می‌بینیم تهمت‌های مختلفی می‌زدند؛ از ساحر و مجنون گرفته تا حرف‌های ناروای دیگر که به آن حضرت نسبت می‌دادند. در فضای مجازی هم دشمن از طریق لطیفه های قومیتی و دینی به تمسخر اقوام گوناگون موجود در کشور و اعتقادات و احکام اسلامی دست به تحقیر می زند.

اما زمانیکه اهرم تطمیع و تحقیر نتواند افراد را به زانو در آورد، دشمن از حربه تهدید که با هدف مجبور کردن فرد به کناره گیری از مواضع انقلابی صورت می گیرد، استفاده می کند. وقتی فردی مواضع انقلابی خود را حفظ می کند، دشمن با قرار دادن موانع سعی می کند عرصه ی فعالیت را برای او محدود کند.به عنوان مثال در فضای مجازی با ایجاد مانع برای ورود به برنامه ها یا فرستادن پیام به این مضمون که "این مطلب شما بر خلاف سیاست های برنامه ماست" باعث ترساندن یا به نوعی تهدید کاربران می شود.

در نهایت وقتی دشمن پی به مقاومت فرد می برد و از به کار بردن همه ترفندها مایوس می شود، حذف افراد موثر از صحنه (ترور فیزیکی یا مجازی) را انتخاب می کند. نکته حائز اهمیت آنجاست که دشمن به راحتی می تواند کاربران را با "تک کلیک خود" حذف کند؛ یعنی اگر دشمن اراده کند، کاربران اراده و توانایی ماندن در آن زمین را نخواهند داشت... به بیان دیگر اگر کاربران در زمین بازی دشمن، به درستی فعالیت کنند و واقعا موثر باشند، به سادگی از طرف صاحبان این زمین بازی، حذف خواهند شد. این در حالیست که کاربرانی که ادعای افسری جنگ نرم در نرم افزارهای صهیونیستی را دارند، توانایی حذف کاربران دشمن را ندارند.

پس در مقابل توطئه دشمن نباید سکوت و غفلت کرد! چنانچه حضرت علی علیه السلام پس از انتقاد از اهل مصر که در برابر دشمن متجاوز گرفتار غفلت گردیده اند به آن ها سفارش می کند به سوی جهاد با دشمنان کوچ کنند آنگاه به عنوان یک اصل کلی می فرماید: "اِنَّ اَخَا الْحَربِ الاَرِق وَ مَنْ نامَ لَمْ یَنَمْ عَنْه؛ُهمانا برادرِ جنگ، بیداری و هوشیاری است و هر آن کس که به خواب رود دشمن او نخواهد خوابید.3" چنانچه مقام معظم رهبری می فرمایند: "اگر شما در جبهه خوابت برد، معنایش این نیست که طرف مقابل هم خوابش برده و او هم غافل است؛ اگر تو از او غافل شدى، نشانه‌ى این نیست که او هم از شما غافل است؛ نخیر، شما ممکن است خوابت ببرد، [امّا] او بیدار باشد؛ این را باید توجّه داشت؛ لذاعرصه عرصه‌ى مهمّى است.4"

اما یکی از مسائلی که این روزها مسئولین و دولتمردان باید پاسخگوی جدی آن باشند بی توجهی به وضعیت نابسامان فضای مجازی کشور و شبکه های ضداجتماعی صهیونیستی است. که در ایران آزادانه فعالند! چرا وظیفه ای که توسط مقام معظم رهبری بر دوش شورای عالی فضای مجازی برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گذاشته شده، هنوز عملی نشده است!؟ مسئولین چه توجیهی برای غفلت و سهل انگاری ازاجرای دستورات و فرامین رهبری دارند؟ چرا مسئولین به جای مبارزه با شبکه های ضد اجتماعی نجس صهیونیستی در خواب غفلت به سر می برند! و با عضویت خود در این شبکه های ضد اجتماعی به تقویت این جبهه باطل می پردازند؟! آیا زمان آن نرسیده که دست از تقویت این جبهه باطل برداشته و به جای پناهندگی در شبکه های به اصطلاح اجتماعی و درآمدزای صهیونیستی، به فکر اجرای حکم مقام معظم رهبری برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باشید؟! آیا اهداف و مقاصد شوم دشمن صهیونیستی بعد از این همه فتنه و آشوب، قتل و کشتار، تجاوز و گردنکشی هنوز برای شما دولتمردان محترم واضح و مشخص نشده است؟! چگونه است که بعد از چهار سال، هنوز آن چهل دستور مقام معظم رهبری در باب فضای مجازی بر زمین مانده است؟! و شما هم چنان در خواب غفلت به سر می برید؟!

-------------------------------------------------------------

1-  بیانات امام خامنه ای (1/3/1394

2-  سوره شعرا/35

3-  نهج البلاغه نامه/62

4-  بیانات امام خامنه ای (14/2/1394)

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۲۱:۴۵
ERTEJAL ERTEJALI